ROZHOVORY - praktická část 1.


Aby tyto stránky jenom teoretické, rozhodli jsme se zajistit rozhovory dvou milých dam ze Tyflocentra v Ostravě a pana Bc. Václava Eliáše, kteří se nám svěřili se zkušenostmi s kompenzačními pomůckami. Věříme, že Vás tato část bude bavit!

 
ROZHOVOR č. 1
Kterou zrakovou vadu máte?
Moje diagnóza je „trvalá slepota“.

Je Vaše zrakové postižení vrozené nebo získané?
Tato choroba je v naší rodině bohužel dědičná. Na plno se u mě projevila zhruba kolem 40 let. Nevnímám ani rozdíly mezi světlem a tmou. Jak bych to řekla: „vidím jenom tmu“.

Které kompenzační pomůcky používáte ve svém životě vy osobně?
Jednou z věcí, kterou používám nejvíce je osobní počítač s hlasovým výstupem, neboť velice ráda čtu.  Další nepostradatelnou pomůckou je diktafon, bílá hůl a hladinka. Jelikož žiji sama, tak mám i lékařský teploměr.
Ač by se mohlo zdát, že je to pro nevidomého zbytečné, tak mám i televizi. Ačkoli nic nevidím, tak je to velice dobrý společník. Ovládání na věž a televizi je samozřejmostí.

Bez ukazatele času se nikdo neobejde, ani já. Proto mám troje hodinky, se všemi jsem spokojená. Jedny jsou klasické hmatové, druhé mají německý hlasový výstup a třetí jsou namluvené česky. Taktéž mi na nočním stole stojí budík s německým hlas. výstupem.
Přestože mám signalizační zařízení, raději využívám doprovodu průvodce. Je to bezpečnější.

Samozřejmě vím o možnosti další kompenzační pomůcky – vodícího psa – tu jsem ovšem nikdy nevyužila.

Jsou některé pomůcky, které Vám přijdou zbytečné, které nemají smysluplný
význam či dobré praktické využití?
Osobně jsem se nesetkala s pomůckou, kterou bych nepotřebovala, cokoliv co mi usnadní život, je výhodou. Ty co mám, zcela plně využívám.

Víme, že trh kompenzačních pomůcek není zcela uspokojivý. Můžete nám
prosím říci, které postrádáte a jistě byste je uvítali?
Pomůckou, kterou postrádám už dlouho je COLORTEST, jeho cena je velice vysoká a výše proplácení je poměrně malá, tudíž si ho nemůžu ze svého nízkého důchodu dovolit pořídit. Váha, ať již osobní či kuchyňská by byla velikým pomocníkem, nicméně je zde opět překážkou vysoká pořizovací hodnota.

Je obtížné sehnat kompenzační pomůcky? Máte někoho, kdo Vám s tím pomáhá?
Myslím si, že ne, se sháněním mi pomáhá moje dcera nebo se také mohu obrátit na Tyfloservis, popřípadě Sons.

Povězte mi o způsobu hrazení pomůcek, jaké u Vás převládají?
Ve většině případů jsem odkázána pouze na proplácení pojišťovnou.

Nevidomí při chůzi neudrží přímou linii, proto využívali obrubníky. Avšak při opravách cest a  chodníků se na funkci obrubníků zapomnělo a již se nestavějí. Tím přišli tito lidé o svou vodící linii. Bohužel jsou nyní odkázání pouze na rozdíl mezi trávou a chodníkem.

0 komentářů:

Okomentovat