ROZHOVORY - praktická část 2.


ROZHOVOR č. 2 
Kterou zrakovou vadu máte? 
Pigmentová degenerace sítnice 

Je Vaše zrakové postižení vrozené nebo získané?
Tuto vadu mám vrozenou. Jako malé dítě jsem ještě viděla, ovšem pak se vada začala zhoršovat a od svých 8 let nevidím vůbec.

Které kompenzační pomůcky používáte ve svém životě vy osobně?
Pomůcek mám poměrně hodně. Mezi ty hlavní patří čtecí zařízení s hlasovým výstupem, Pichtův psací stroj, magnetofon, mp3 přehrávač.

Nepostradatelným pomocníkem při chůzi je bílá hůl s vysílačem, která mi umožní identifikovat například tramvaj a její cílovou stanici. Na levé ruce nosím hmatové hodinky, které mi vždy bezpečně prozradí, kolik je právě hodin.

V mé kuchyni můžete nalézt hladinku, klapátko na vodu, minutník, dělítko na žloutek a odměrky s hmatovou stupnicí objemu. Když jsem ještě pracovala, tak jsem si kupovala více hladinek, protože jsem je měla zároveň doma i v práci. Jejich nevýhodou bohužel je, že se rychle kazí.

Dále vlastním bodátko, budík s hlasovým výstupem a také krejčovský metr, jež je vyšívaný, každých 5 cm je přišitá perlička.
Dříve jsem měla i  lékařský teploměr. Jeho cena je příliš vysoká, proto jsem si nový nemohla dovolit pořídit. Bydlím sice sama, ale potřebuji-li zjistit teplotu, změřím si ji klasickým teploměrem a poprosím sousedku, aby mi řekla hodnotu, na kterou se hladina rtuti vyšplhala.

Společenské hry mám taktéž, halmu a ovečky. Ty jsou vyrobeny v Brně.

Přestože mám rozdělovač na bankovky, raději se spoléhám na vlastním systém skládání a překládání dle hodnoty. V hotovosti platím jen v nutných případech. Při vydávání upřednostňuji kovové padesátikoruny před papírovými. Mince se totiž dají mnohem lépe rozeznat podle hmatu. 

Jsou některé pomůcky, které Vám přijdou zbytečné, které nemají smysluplnvýznam či dobré praktické využití?
Vyzkoušela jsem dělítko na cibuli, avšak nevyhovovalo mi. Tak jej již nepoužívám.

Víme, že trh kompenzačních pomůcek není zcela uspokojivý. Můžete nám prosím říci, které postrádáte a jistě byste je uvítali?
Jelikož mám poruchu štítné žlázy, velice bych uvítala kuchyňskou i osobní váhu s hlasovým výstupem. Jedinou a největší překážkou je jejich vysoká cena, kterou si se svým nízkým důchodem nemohu dovolit zaplatit.  

Je obtížné sehnat kompenzační pomůcky? Máte někoho, kdo Vám s tím pomáhá?
Obtížné to není, pokud člověk ví, kde se má obrátit. Nejideálnější je zavolat do firmy, kde mají pomůcku, kterou požaduji. Kompenzační pomůcky jsou k mání pouze v Olomouci a Praze. Horší je to při placení, kdy potřebuji pokladníka.

Povězte mi o způsobu hrazení pomůcek, jaké u Vás převládají?
Pokud jsem pracovala, hradila jsem si většinu pomůcek sama, neboť byl dostatek financí. Co jsem v důchodu, tak se situace zhoršila. Zaplatím nutné výdaje za byt, inkaso, léky a to, co mi zůstane nestačí na nákup nových. Hůl s vysílačem, hry, hladinky, budík a drobnosti jsem si koupila sama.

Na Bouzově a dalších hradech a zámcích budou časem k dispozici plastické modely těchto staveb, které vytvoří učni ve svých hodinách. Měly by být ze dřeva. Tak bychom mi nevidomí mohli konečně zjistit, jak tyto historické památky vypadají.

0 komentářů:

Okomentovat